APNA Holi

Full 1
Nederland kleurt mee met de natuur en lente:
het Holifeest
Full 1

[cs_content][cs_element_section _id=”1″ ][cs_element_layout_row _id=”2″ ][cs_element_layout_column _id=”3″ ][cs_element_text _id=”4″ ][cs_element_gap _id=”5″ ][cs_element_image _id=”6″ ][cs_element_image _id=”7″ ][/cs_element_layout_column][/cs_element_layout_row][/cs_element_section][cs_element_section _id=”8″ ][cs_element_layout_row _id=”9″ ][cs_element_layout_column _id=”10″ ][cs_element_text _id=”11″ ][cs_element_video _id=”12″ ][/cs_element_layout_column][/cs_element_layout_row][/cs_element_section][/cs_content][cs_content_seo]Nederland kleurt mee met de natuur en lente: het Holifeest
Holi Phagwa is een feestdag waarop Hindoes het nieuwe jaar inluiden, omdat het de eerste dag is na de volle maan van de Hindoe maand Chaitre. Het valt samen met het begin van de lente op het noordelijk halfrond. Tijdens het feest wenst men elkaar ‘Subh Holi’: gelukkig nieuwjaar en wordt er veel gelachen, gezongen en gedanst. Eén dag voor de viering van Holi wordt een brandstapel (Holika) gereed gemaakt en de pandit (priester) bepaalt op de volle maan dag van Phagun op welk uur precies de Holika in brand gestoken wordt. Deelnemers aan het feest zingen chautaal (traditionele zang) en dansen dan. De dag erop mag het feest beginnen door het bepoederen. Dit mag nog niet op de dag van de verbranding (Holika verbranding).
Tradities delen met alle medelanders, is een belangrijk democratische waarde. Borgen van de Hindoestaanse diversiteit in Nederland en het uitdragen van de universele kernwaarden (als gelijkheid, positiviteit) verbinden onze samenleving. Het Holifeest is begonnen als uiting van de Hindoestaanse identiteit in Nederland maar is inmiddels een breed gedragen en herkenbaar erfgoed, dat verder gaat dan alleen de Hindoestaanse gemeenschap. Holi is ‘levend erfgoed’, dat generaties op generaties doorgegeven wordt door de Hindoestanen en al meer dan vele eeuwen en over drie continenten vanuit: Azië/India, Zuid-Amerika/Suriname en nu Europa/Nederland wordt gevierd.
De uitingen van Holi zijn van universele waarde (als o.a. gelijkheid, respect, delen van tradities, mensenrechten, verbroedering) die willen wij toekomst geven! Het erfgoed is levend, het helpt ons onze eigen identiteit te behouden en deze te verbinden met de Nederlandse samenleving.
Tijdens het Holifeest, werpen de mensen elkaar bontgekleurd poeder toe en bepoederen elkaar ermee. De verschillen tussen religie of afkomst zijn dan niet meer zichtbaar (immers iedereen is gekleurd door alle kleuren van de poeder); maatschappelijke grenzen tussen sociale lagen, jong en oud, rijk of arm, vallen weg. Deze ene dag zijn alle mensen gelijk. Culturele rijkdom, vreugde, wederzijds respect en tolerantie maken het Holifeest elk jaar onvergetelijk.
Holi is een verzamelnaam van onderstaande activiteiten:
1: Vasant Panchemie: ook wel het culturele startsein genoemd. Het is de start van de lente en wordt bepaald door de astrologische kalender. De Rearh-plant, oftewel de Ricinus, genaamd wordt dan gekocht en verzorgt. Dit wordt gedaan als teken van voorspoed en met respect voor de natuur. Het plantje wordt in Nederland door een persoon (djadmaan genoemd) gekocht, die zich committeert om 40 dagen lang voor het plantje te zorgen en het plantje mee te nemen naar de verbranding (zie punt 2 hieronder). In deze 40 dagen blijft de djadmaan vegetarisch, uit respect voor mens, natuur en dier.
2: Verbranding (Holika Dahan): Dit is de dag dat een hooistapel in brand wordt gestoken, als teken dat het goede het kwade overwint. Het is een openbare verbranding en wordt op verschillende plaatsen in Nederland gehouden. Hindoestanen en sympathisanten van Holi komen dan bijeen om de culturele inzegening (rituelen volgens de Hindoe geschriften) te vieren.
3: Dhoer Urawe: De as van de hooistapel, wordt gezien als heilig omdat het kwade is verbrand en het goede blijft. De as wordt de dag na een inzegening (rituelen volgens de Hindoe geschriften) door een priester (pandit), omhoog gegooid en dan kan het Holifeest beginnen.
4: Holifeest (Holi Phagwa) en Holioptocht: nadat de as omhoog is gegooid op de plek waar de hooistapel in brand is gestoken kan het echte Holifeest beginnen. Het feest wordt voorafgegaan door een praalwagen met muziek en een lange stoet met mensen die Holi vieren.
5: Bhurwa Mangar: De afsluiting van het Holifeest. Kennis van de oudere generatie c.q. wijs geleerdheid wordt dan doorgegeven aan de jongere generatie. Rituelen en gebruiken die van belang zijn bij Holi worden weer bewust besproken en ook wat er volgend jaar gedaan kan worden wordt besproken. Omdat er dan heel bewust kennis en kunde wordt gedeeld over de stappen 1 tot en met 4 kan dit als een evaluatiemoment gezien worden, waarbij verschillende generaties hun kennis overbrengen.
Elke onderdeel wordt gekenmerkt door muziek, dans en zang. Op alle dagen wordt het traditionele Chautaal gezonden en gespeeld. Er wordt dan, als verwijzing naar de natuurfilosofie, op met natuurlijke materialen (hout, leer) gemaakte instrumenten gespeeld en er wordt gezongen over het verleden en hoe dit in het heden past. Zo worden bijvoorbeeld in de zang uiting gegeven aan hedendaagse social media en gedragingen.
Holi is geen feest dat door commerciële partijen (bijvoorbeeld als Rituals) geclaimd kan worden door de essentie verloren te gaan en het op een andere dag en in een andere context te vieren. Willen commerciële partijen de essentie van Holi vasthouden en mede de cultuur uitdragen, dan juichen wij dit toe en anders niet!
Impressie van ons Holi feest? Bekijk de foto’s op Facebook en de film op ons Youtube TV Kanaal:

Luister naar de eigen Holi song van stichting APNA, met dank aan:
HOLI HAI – KIEREN KEDAR | PROD.BY SLCTBTSImageImage[/cs_content_seo]

Bestuur FooterMenu
Bestuur FooterMenu